Ishvara pranidana oftewel overgave is de laatste Niyama. De andere niyama’s zijn Saucha, Santosha, Tapas en Svadhyaya
Wanneer wij Ishvara Pranidhana beoefenen maken we van het cosmisch bewustzijn ons doel in dit leven. We realiseren ons dat alleen dat ons leven zin kan geven. Dit bereik je door een proces van meditatie waarbij jij, degene die mediteert maar één gedachte heeft. De gedachte aan het cosmisch bewustzijn, God, ware zelf of hoe je het ook wilt noemen. In Rajadhiraja Yoga, heeft ieder persoon een specifieke mantra gebaseerd op zijn unieke mentale vibratie om deze ideatie te bereiken.
Ishvara vertaald zich als God, het goddelijke, ultieme bewustzijn, cosmisch bewustzijn, Brahman, ultieme realiteit of de Ware Zelf.
Pranidhana betekend aandacht geven aan, het oplossen van of de meest voorkomende vertaling overgave. In dit geval je overgeven aan het universum en daar een diepe relatie mee bouwen op basis van vertrouwen. Ishvara Pranidhana vertelt ons ook dat wij ons door het leven dienen te bewegen, in acht houdend dat we allemaal één zijn. Zoals een druppel in de oceaan. Elke druppel is onderdeel van het grotere geheel, de oceaan. Ishvara betekent in die zin zoiets als een collectieve bewustzijn waar wij allemaal dus onderdeel van zijn. Het is dus niet zo dat we één ‘God’ moeten eren die boven ons staat.
Hoe beoefenen je Ishvara Pranidhana?
1. Tijdens het beoefenen van asana.
Het overgeven aan, is anders dan opgeven. Om het wat meer bij mezelf te houden zal ik je wat vertellen. Ik raakte twee maanden geleden tijdens een yogales geblesseerd. Ik scheurde of verrekte mijn hamstring. Hierdoor kon ik een heleboel asana’s die ik eerder wel kon niet meer doen. Dit frustreerde mij enorm. Ik nam een paar weken pauze van asana, daarna beperkte ik mijn asanapractice naar andere delen van mijn lichaam en probeerde ik mijn hamstring zoveel mogelijk te ontzien. Dit vond ik super lastig omdat mijn practice er nu anders uitzag en voelde als het er eerder uit had gezien en voelde. Maar door het overgeven aan deze verandering en mijn practice aan te passen in plaats van helemaal overboord te gooien ben ik wellicht straks (want ben er nog lang niet) veel eerder dan anders weer hersteld. Daarnaast heb ik andere vormen van yoga ontdekt die mij anders maar net zoveel voldoening kunnen geven/hebben gegeven. Het accepteren en overgeven aan dat wat is, was voor mij een grote les.
2. In ons werk
Wanneer we veel tijd en energie stoppen in iets dan maken we ons vaak zorgen om het resultaat ervan. Zullen anderen het leuk vinden? Zal het slagen? Zullen ze mij leuk/goed vinden? Deze zorgen over iets waar we geen controle over hebben is de grootste oorzaak van ons lijden (Dukkha). Wat betekend dat we nooit met onze gedachten zijn bij het proces maar alleen nog denken aan de uitkomst van onze acties. We kunnen niet meer doen dan onze best in elk moment. Zo zie je dat Ishvara pranidhana gelijkenissen heeft met non- attachment oftewel Aparigraha.
3. Beoefen Bhakti Yoga
Bhakti yoga is een van de vier hoofdpaden van yoga. De andere 3 zijn Raja yoga (controle over lichaam en geest) Jnana yoga (de yoga van de wijsheid), karma yoga (is de yoga van ‘actie’ en onzelfzuchtig handelen). Bhakti yoga is de yoga van toewijding aan het ‘goddelijke’ of het pad van liefde en toewijding. Wat dit goddelijke voor jou betekend is persoonlijk en mag je zelf invullen. Bhakti yoga werd beoefend door Kirtan (chanten) of japa (mantra’s herhalen) en overgave aan het groter geheel. Door Kirtan te zingen gaan al je gedachten naar dit goddelijke. Wanneer je gedachten zo gefocust zijn op het goddelijke kun je veel makkelijker goddelijke eenheid bereiken, wat het uiteindelijke doel is van yoga. Een worden met het allerhoogste bewustzijn.
De kirtan die gebruikt word in de Rajadhiraja Yoga is Babanam Kevalam. Wat betekend mijn meest geliefde is de Enige. Het idee hierbij is dat alles wat ik zie, hoor, voel, proef en ruik neem ik aan als het Allerhoogste bewustzijn dat alle dingen doordringt. De simpele vertaling hiervan is Liefde is alles wat er is.
Geloof mij of niet maar deze mantra is ontzettend krachtig. Je chant deze mantra met ideatie (het begrijpen en voelen van de mantra) Hoe langer je chant hoe meer je het gaat voelen. Deze mantra zing ik ook vaak met de kinderen. Ik kan het niet goed uitleggen maar je kon zien dat het wat met ze deed.
4. Kleine rituelen
Je kunt je dag of je yogapractice beginnen met een intentie voor jezelf, een ander of de wereld. Dat wat je in je practice of ritueel stopt zal zijn weg vinden naar waar het moet zijn. Wat dacht je van mantra zingen. Natuurlijk kun je ergens een groepje vinden om mee te chanten maar het alleen chanten vind ik heerlijk. Op Spotify staan verschillende mantra’s en op internet kun je van bijna elke mantra de betekenis vinden zodat je ook weet wat je chant want alleen dan heeft het het gewenste effect.
Zo zijn we aan het eind van deze reeks aan yama’s en Niyama’s gekomen. Mocht je tot hier zijn gekomen met lezen dan zou ik het super tof vinden als je reactie achterlaat. Met wat feedback kan ik zien of dit resoneert met jullie en of helemaal niet. Ik hoop in ieder geval dat ik je met deze reeks wat ideeën heb kunnen geven over hoe je deze principes van yoga in je dagelijks leven kunt toepassen.